정찬일 개인전 길

표정 없는 기록: 일상의 구조 드러내기 

글. 김연주(예술학)

카메라의 발명이 필연적인 것이라면 그 이유는 사라지는 것에 대한 미련 때문이다. 기억을 붙잡고자 카메라를 통해 이미지를 기록한다. 그러나 카메라가 기록하는 세상은 눈으로 보는 세상과 많이 다르다. 카메라의 렌즈가 인간의 눈을 모방했다고 해서 눈의 보조도구로만 존재하지 않는다. 사람의 눈으로부터 자율성을 획득하며 스스로의 시선으로 대상을 기록하기 시작한다. 이미지는 기억하고 싶은 대로 기록되는 것이 아니라 기록한 것에 따라 기억된다. 더 나아가 기록은 기억의 차원을 넘어선다. 정찬일은 사라져버리는 것에 대한 아쉬움 때문에 기억하고자 기록하지 않는다. 그렇다고 사건현장의 증거를 모으듯 삶을 기록하는 것도 아니다. 따라서 그의 작품은 이 시대의 초상화도 이 시대의 역사화도 아니다. 사라져버린 분위기를 대신해 정찬일의 작품에서 드러나는 것은 일상의 구조다. 작가는 특별한 의도에서 작업을 시작하지 않는다. 사소한 것의 기록에서 작업을 시작한다. 집에서 보는 풍경. 당인리 발전소 굴뚝에서는 날이 추워지면 수증기가 올라오는 것이 보인다. 그리고 집과 작업실을 오가는 거리. 거리 위에는 전깃줄이 있으며, 이제는 옛것이 되어버린 이발소의 둥근 등이 거리와 함께 한다. 초기 영상 작업에서 보여주는 이러한 이미지들은 음향과 작품제목이라는 장치로 인해 전혀 새로운 맥락에 놓이게 된다. 수증기의 풍경은 국민의례의 순서에 따라 연주되는 각각의 음악에 맞춰 작품으로 제작되고, 한자를 재조합한 제목이 작품에 부여된다. 거리의 풍경은 한 시대의 정치적 상황을 대변하는 가수의 뮤직비디오가 된다. 이미지를 설명해야 할 보조 장치들이 다른 기능으로 작용하면서 기록된 이미지가 이데올로기적 의미를 획득한다. 아직까지 작가는 이미지 그 자체의 새로운 독해 가능성보다 이미지와 여타 장치들 간의 관계에서 이미지의 의미를 발생시킨다.국가의 커다란 의지는 권력 앞에서는 작을 수밖에 없었던, 오랜 시간 가문의 역사를 지속해 온 한 집성촌을 사라지게 했다. 종촌을 위해 준비한 마지막 축제에 작가는 기꺼이 참여했고, 축제를 위해 작가는 자신의 주변을 기록하듯 그들이 살던 공간을 기록한다. 작가의 카메라는 사라지는 역사의 주인공으로 거리를 선택하여 제3자의 시선으로 기록을 남긴다. 기록된 이미지가 종촌 사람들에게는 아쉬움을 불러일으켰을 것이다. 장소는 기억을 불러일으키고 기억은 늘 감정을 불러일으키기 마련이다. 그러나 제3자의 시선이 되면 이러한 감정에서 자유로울 수 있다. 감정이 사라지면 이미지에서 삶의 역사 대신 삶을 지배하는 구조가 보인다. 이렇게 종촌 작품에서 다른 장치 없이도 이미지가 새롭게 해석될 수 있는 이미지의 잠재력이 나타난다. 작가가 집과 작업실을 3년 동안 오가며 기록한 거리가 쌓였다. 성산동, 연희동, 연남동, 홍은동 등 버스를 타고 다니는 길 좌우, 걸어 다니는 길 좌우. 이젠 작품이 될 때다. 초기 작업에서처럼 거리에 속해 있지도 않고 종촌에서의 작업처럼 제3자로 존재하는 것도 아닌 중간자의 시선으로 작가는 거리를 오간다. 거리풍경이라고 하면 사람들의 표정, 삶의 무게 등이 담길 법도 한데 서정적 부분은 찾아보기 어렵다. 그래서 그 거리를 살아가는 인생이 얼마나 고단한지 그 고단함 가운데에서도 어떤 의지로 살아가는지를 전혀 알 길이 없다. 도시 재개발을 위해 이미 철거가 진행되는 거리라는데, 그 거리를 담은 이미지 속에서도 아쉬움과 미련을 찾기 어렵다. 그렇다고 사건현장에서 증거를 모으듯 이미지를 모으지도 않는다. 객관성을 띠기에 작가는 그 거리들을 너무나 잘 안다. 그래서 그 거리를 대변할 수 없는 작가의 눈에만 보이는 것들이 있다. 인생이 살아지는 공간이 우리 앞에 놓여진다. 익숙한 듯한 풍경이 우리에게 잠시 추억을 떠올리게 하지만 곧 작품과 거리두기를 시작한다. 이때 스쳐가며 보았지만 결코 보이지 않았던 거리로 다시 놓여진다. 거리는 점차 낯설어지기 시작한다. 그리고 일상의 구조가 드러난다. 작가의 눈에만 보였던 것은 구조의 흔적이다. 작가는 그 흔적을 쫓아 기록하고, 일상이라 불리는 평범한 이미지들이 사회적 구조라는 의미로 다가오게 된다. 이미지가 이제 어떤 장치의 도움 없이도 스스로의 의미를 갖기 시작한다.

정찬일의 전시가 필연적인 것이라면 그 이유는 끊임없이 이미지가 쌓이기 때문이다. 항상 일상을 수집하는 그는 전시를 하고자 작품을 제작하지 않는다. 이미지들이 쌓이면 그 중 어떤 것들이 모여 작품이 된다. 자신의 일상이 모여 작품이 되지만 정찬일의 작업은 일기가 아니다. 그의 일상은 우리의 일상으로 보편성을 띠기 때문이다. 사소한 것이라 여겨졌던 일상을 기록하고 이것으로 우리의 역사를 만들게 한다. 그러나 역사화로 머물지 않는다. 더 이상 표정을 지니지 않는, 그래서 시대의 초상화로서 기능하지 않는 이미지들은 향수에 젖도록 하는 대신 시대를 향해 무엇인가를 해야 한다고 요구한다. 카메라의 시선이 여전히 이 시대에 필요하다면 그것은 이러한 요구를 계속하기 때문이다. 

-전시 기간: 2009. 10. 10(토) - 2009. 10. 30(금)  

-opening : 2009. 10. 10 (토) PM 6:00

A Record without Facial Expression: Revealing the Structure of Everyday Life
 

Written by Yunjoo Kim (Fine Arts Study)
 

 If the invention of the camera was inevitable, then it was probably because of the idea of lingering attachment. One records images in order to have something to remember. However, the way the eyes of the camera work differ from the way one sees the world. Just because the structure of the camera takes after that of the human eye, it does not exist as a supplementary tool for the human eye. The camera has its own anatomy and starts recording the world through its own interpretive system.  According to a certain scholar, one cannot feel a sense of ambiance from a photograph unless there is an exchange of looks regarding the world which are fixed, with portrait photographs being one of these. In CHUNG,Chan-il’s work, the structure starts to reveal itself amidst the fading ambiance. The artist’s record is not a result of a lingering attachment that leads to a desire to preserve the subject as an image and neither is it trying to keep a record of evidence from the site of an event. Hence his work is neither of historical nature nor a kind of portraiture of the contemporary world. 
 
The artist does not start a work with a specific intention. It begins from the moment of recording trivial things: the view from one’s place, the water vapors rising from the big chimney of Dangin power plant when the weather gets cold, and the street treaded on when walking between one’s home and studio. Above the street the sky is wrought with crossing electric wires keeping the company of a now tethered round sign of a barbershop. His early works display images that are beyond a mere record of things. They infiltrate an uncovered realm.  The soundtrack and title of the work allow this to happen.  The scene of water vapors aligns itself according to the music played during a national ceremony and the work is titled according to a rearrangement of a set of Chinese characters. The scenery in the street becomes a music video, representing an era’s political situation. The supplementary tools which are supposed to explain the image work as something else, earning an ideological meaning. The artist discovers the meaning of the image from the relationship between different devices. It is not merely a new interpretation of the image in itself.
 A nation’s greatness will become a vain attempt in the face of power. It made a small village which had a long proud family history vanish. The artist recorded everything in their lives as if he was recording his own space for the festival hoping for the persistence of the village. The artist records the vanishing history from distance through a by-stander’s perspective. The recorded images will bring a sense of the void to the villagers. Place brings up memories and memories always provoke emotions. However, the artist reveals the potential of the existing image without any use of devices. When feelings subside, the histories of past lives fade and instead the structure that dominates the living conditions reveals itself.
 
The street between the artist’s studio and home has been recorded for the last three years. Sungsang-dong, Yunhee-dong, Yunnam-dong, Hongeun-dong, etc. as I take a bus ride, the street passes by from left to right and from right to left. Now, it is time for it to become a work of art. The eye doesn’t exist in the street as in his early works and neither does it exist in the head of a third person – it is simply in the neutral area, walking back and forth on the street. One can often find people’s faces and the weight of their lives from the street, but in his work it is difficult to find a sentimental quality. It is therefore difficult to fathom the hardship of life in the street and the will that it takes to go on. The demolition of the area for the urban development plan is in process. But it is difficult to find a sense of lingering attachment here. Neither are the images that of forensic nature. The space where life dwells lies in front of our eyes. The familiar scenery harkens back memories. But it starts building a distance from the work. One can now see the things that had been overlooked while passing by. The everyday life allows us to see the structure of society which was initially covered behind the image and dubbed ‘everyday life’ gains significance as a structure of the society. The images gain their own significance without any help of any device. In CHUNG,Chan-il’s work, the structure exists as traces and the artist chases after these traces.
 If CHUNG,Chan-il’s exhibition is an inevitable event, it is because of the endless accumulation of images. He habitually collects images of everyday life and he does not make art pieces for exhibitions. When the images accumulate, some of them become grouped together and form a work of art. He collects them from his daily life, but CHUNG’s work is not like keeping a diary. It is because his daily life has a kind of generality embedded in it. Things of everyday life once deemed trivial become recorded, leading to a historical documentation. However, it does not stand as a mere historical painting. It no longer holds a facial expression and hence as a work unfit to be the portraiture of an era, it demands something from the generation. If the eye of the camera is still needed in this age, it is because these demands.
 

-Exbihition: 2009. 10. 10(sat) - 2009. 10. 30(fri)

-opening : 2009. 10. 10(sat) PM 6:00   

 

Post a Comment
*Required
*Required (Never published)